zaterdag 26 maart 2011

Kikkererwten met chorizo

Ik heb zeker al meer dan een jaar gedroogde kikkererwten in mijn kast liggen. Normaal gezien koop ik ze altijd in blik, maar ik wou natuurlijk eens het verschil testen. Maar aangezien die krengen een volledige nacht in 't water moeten liggen én dan nog eens een uur moeten koken, was het er nog niet van gekomen. Nu dus wel.

Dit gerechtje is bijzonder smaakvol, maar ik zou er de volgende keer wel geen gezouten spek meer indoen, want het maakt het echt wel... te zout.

chickpeas with chorizo


Wat zwieren we erin?

300 g kikkererwten (gedroogd) of 600 g kikkererwten uit blik
4 wortelen in schijfjes gesneden
1 grote ui
2 teentjes look (fijngesnipperd)
900 ml kippenbouillon (600 ml bij gebruik van kikkererwten uit blik)
1 glas witte wijn
300 g chorizo (uit één stuk)
2 eetlepels fijngehakte peterselie
peper en zout
een beetje saffraan (optioneel)
olijfolie


Zet de avond voordien de kikkererwten in ruim koud water. Zorg dat je pot groot genoeg is, want ze worden dubbel zo groot.

De volgende dag: giet de kikkererwten af en laat ze uitlekken. Doe olijfolie in een pan en zet op het vuur. Snipper de look en de ajuin fijn en fruit in de olijfolie, doe er ook de wortel bij. Als alles mooi goudkleurig ziet mag je er de chorizo, die je ondertussen ook in blokjes van 1 cm gesneden hebt, ook bijdoen. Laat nog vijf minuutjes bakken tot de ajuin mooi gekarameliseerd is. Blus met de witte wijn en laat enkele minuutjes inkoken. Nu mogen er de kikkererwtjes bij en de kippenbouillon.

Laat alles 1 uurtje (1/2 uurtje bij erwten uit blik) op een zacht vuurtje sudderen. Het gerecht is klaar als het kookvocht bijna helemaal is ingedikt en de kikkererwtjes zacht zijn. Kruid nu met peper en zout indien nodig, en de eventuele saffraan. Laat het gerecht nog eventjes rusten. Besprenkel rijkelijk met de peterselie en dien op met een flink stuk brood om te soppen.

Smakelijk!


Oh ja, is er een verschil tussen kikkererwten uit blik en de zelf gekookte? Ik heb het eerlijk gezegd niet echt geproefd. Ik had wel minder last van die vervelende velletjes.

6 opmerkingen:

  1. ik ben fan ! 'k Zou zelfs aan die laurierblaadjes beginnen knabbelen ... zo lekker
    ziet het eruit !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er mooi uit daar niet van maar het is niks voor mij, kikkererwten jakkie en chorizo bweik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Koud lust ik chorizo ook niet, maar warm wel, vreemd genoeg. Kikkererwten zijn gewoon megalekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er geweldig mooi uit maar dan stopt het voor mij. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 't zal beter zijn dan uwen azukibonentoestand. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is de chorizo die ge moogt houden.

    BeantwoordenVerwijderen