woensdag 23 maart 2011

Plantarisch: Warme puy linzensalade met feta of mozarella

Ik ben echt verzot op linzen, en het valt mij op dat ik in periodes waarbij ik zo goed als geen vlees eet, hier echt naar kan verlangen. 't Is dan ook een perfecte vleesvervanger. Dit slaatje maak ik regelmatig klaar en ik zou er dagen van kunnen eten.


puy lentil salad with feta



Wat mag daar allemaal in?

200 gram groene linzen
1 vers laurierblaadje (of 1 klein gedroogd)
sap en geraspte schil van 1 citroen
2 teentjes look (fijngesnipperd)
1/2 bos platte peterselie (fijngehakt)
100 g kerstomaatjes
1 pak feta of mozarella
1 rode ui (redelijk fijngehakt)
peper en zout
olijfolie


Was de linzen grondig onder koud stromend water (ik doe ze in een grote zeef). Doe ze in een kookpot samen met de laurier, schil en sap van de citroen, de look en wat zout. Overgiet met water en laat 20-30 minuutjes koken tot ze zacht zijn. Als er te weinig water in de pot is, mag je er gewoon bijdoen.

Doe de kerstomaatjes in een ovenschaal en besprenkel met olijfolie. Kruid met peper en zout. Zet de tomaatjes gedurende 20 minuutjes in een oven op 180°.

Als de linzen gaar zijn en het kookvocht zo goed als verdwenen mag je ze overgieten in een kom. Doe er de andere ingrediënten bij en meng grondig. Verkruimel er de kaas over, leg er de geroosterde tomaatjes op en besprenkel met een flinke scheut olijfolie. Kruid nog eens met peper en zout.

Echt lekker jong!

9 opmerkingen: