vrijdag 11 maart 2011

The K-k-k-king's Speech

Amai, wat een film. Wat een prachtvertolkingen!



De film gaat over het waargebeurde verhaal van Koning George VI, de vader van de huidige koningin Elizabeth. Bertie (zoals de man door zijn familie genoemd werd) had door een paar traumatische gebeurtenissen in zijn jeugd een spraakgebrek ontwikkeld. En da's nogal vervelend als je regelmatig speeches moet houden.

Het wordt nog vervelender als zijn broer verzaakt aan de troon (om met mrs Wallis Simpson te trouwen) en hij koning moet worden. Bovendien breekt net op dat moment de tweede wereldoorlog uit en juist dan moet de koning kracht en doortastendheid uitstralen. En da's nogal moeilijk als je stottert.

En dan komt Lionel in het verhaal. Een Australiër die op nogal onorthodoxe wijze hem stilletjes aan van zijn spraakgebrek afhelpt. Het wordt het begin van een innige vriendschap (voor Bertie de enige vriendschap die hij in zijn leven gekend heeft).

Echt een prachtverhaal. Een film die je moet zien. Nu het nog kan.

10 opmerkingen:

  1. We zijn hem vorig weekend gaan zien, ik was ook behoorlijk onder de indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad echt een aanrader! Een zeer verdiende oscarwinnaar! Leuk dat er nog eens een film in de prijzen valt zonder spectaculaire beelden en special effects, maar het gewoon moet hebben van een sterk verhaal en geweldige acteerprestaties. Een toppertje!

    Vanavond gaan we naar Black Swan zien, ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die staat bij ons volgende week op het programma. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze ga ik deze vanavond zien :) ik kijk er al naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig hè. Heb er ook van genoten. En Black Swan staat ook nog op mijn lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik twijfelde, maar niet aan je goede smaak, dus ik ga hem zien :)
    Bij die zwarte zwaan heb ik echt twijfels, wat ik ervan las riep herinneringen aan the exorcist op. Maar misschien heb ik gewoon teveel fantasie.
    Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij gaan volgende week kijken, met de hele afdeling (logopedistjes onder elkaar :)). Al die positieve commentaren maken het verheugen-op alleen maar leuker, joepie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben naar Gnomeo en Juliet gaan kijken. Ook schoon. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog een geluk dat we u hebben Elza, om het cultureel niveau een beetje op te krikken. LOL

    BeantwoordenVerwijderen