woensdag 2 maart 2011

Mme Zsazsa's havermoutkoekjes als cadeau...

Deze week was het 'Algemene Vergadering' met de familie. Tijdens deze bijzondere bijeenkomst worden er ook geschenken uitgedeeld. 't Is ook niet moeilijk, want het is ons uitgesteld kerstfeest.

Ik had wel geen zin om voor iedereen iets te kopen waar ze achteraf toch niets mee zijn, dus had ik besloten om koekjes te bakken. Ik was wel vergeten dat onze familie nogal serieus aan het uitbreiden is, met al dat jong volk dat nu ook met een lief komt opdagen. Met als gevolg dat ik een paar honderd koekjes heb moeten bakken. Deze waren er ook bij, en het mag worden gezegd, ze zijn lekker.


Oatmeal cookies and a nespresso
De foto is wel 'in de rapte' genomen, maar hij valt nog mee.

Wat moet er volgens Mme ZsaZsa allemaal in?


100 gram boter op kamertemperatuur, in blokjes
125 gram rietsuiker + 1 zakje vanillesuiker
1 groot ei (heb je kleine eieren gebruik dan één ei en een lepel water)
100 gram zelfrijzende bloem (gezeefd) + 2 eetlepels in een bord
100 gram havermout
60 gram rozijnen

Klop met een elektrische klopper of keukenrobot de suiker met de boter tot de suiker volledig is opgenomen (een minuutje of vijf). Klop er vervolgens het eitje onder. Roer er nu de bloem onder, dit gaat het beste met een houten lepel of met de keukenrobot (dit is een beetje te zwaar voor een gewone elektrische klopper). Het deeg gaat nu serieus klonteren, dus gaan we verder met onze handen. Doe er de havermout en rozijntjes bij en kneed tot je een mooie grote bal hebt.

Als alle ingrediënten evenredig verdeeld zijn, mag je met je handen balletjes rollen van ongeveer 2,5 cm. Leg ze op een met boterpapier bekleedde bakplaat en druk de koekjes met de palm van je hand plat. Zorg dat er nog wat ruimte tussen de koekjes blijft, want ze worden nog ietsjes groter tijdens het bakken.

Bak de koekjes ongeveer een kwartiertje in een voorverwarmde oven op 180°. Als ze een mooi gouden randje hebben, zijn ze klaar.

Haal de koekjes uit de oven en laat ze op een rek afkoelen.


Je kan ze uitdelen, of gewoon voor jezelf houden. Maar lekker zijn ze sowieso.

Baai de wee... zelfgebakken koekjes als cadeau geven is echt wel de max. Ik heb nog nooit zoveel reacties gekregen achteraf. Uiteindelijk geef je iets persoonlijks. Je hebt je tijd gestoken in je cadeau en niet zomaar iets meegegritst uit een winkel. Ik had toffe koekjestrommels gekocht en ze daar ingestoken, grote voor de koppeltjes, kleine voor de alleenstaanden... Die kleine waren eigenlijk mini creusetpotjes (wel namaak). Echt tof. Spijtig dat ik daar geen foto van genomen had, maar er was te weinig tijd voor.

Voor herhaling vatbaar dus. ;-)

8 opmerkingen:

  1. ik ga binnenkort leren om zelf doosjes te maken... alé dat hoop ik toch. Het is ook iets dat ik graag weggeef: koekjes, confituur, tapenade, pesto, ... alleen aan de verpakking moet ik nog wat uitwerken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ben ik helaas pindakaas niet handig genoeg voor. Als ik moet knutselen of verven, dan krijg ik precies altijd van die Tourette aanvallen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gij kunt ze nogal inpakken hé (letterlijk en figuurlijk !)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De koekjes zien er lekker uit. Een vraagje: gebruikt u roomboter voor dit recept? Dank u alvast voor het antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeroen Meus maakte deze week ook havermoutkoekjes met ongeveer hetzelfde recept, alleen vééél meer suiker. Nog een geluk dat ik eerst hier even kwam kijken vooraleer veel te zoete koekjes te maken. Deze zijn heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb zaterdag ook een serie koekjes en taart gebakken (bijna allemaal met jouw recepten): appel streusel, peren-frangipane, kokosrotsjes, zandkoeken, chocolate chip koekjes, macarons en deze havermoutkoekjes. Iedereen, kinderen incluis, vonden de havermoutkoekjes de lekkerste van allemaal - de andere koekjes en taart waren ook gelukt en erg lekker dus dat wil wat zeggen ! Mjammie !!! De rozijntjes en rietsuiker maken het verschil denk ik. En ze waren snel klaar (ik heb zelfs gewoon met een handklopper geklopt). Een aanrader, deze koekjes gaan nog veel gebakken worden bij ons !

    Jouw recepten vallen trouwens altijd goed in de smaak bij ons en bij mij als kok van dienst. Bedankt.

    Groetjes
    Natalie

    BeantwoordenVerwijderen