zaterdag 19 maart 2011

Caramelvla

Dit is een dessertje dat ik nog geleerd heb op school. En ik ben het blijven maken. Er is niet veel voor nodig en toch is het lekker!



Caramelvla

Wat draaien we erin?


100 g suiker
3 eetlepels water
1/2 melk
30 g maïzena

Doe de suiker in een steelpannetje en zet op het vuur. Als de suiker bijna volledig gesmolten is mag er het water bij. Dit veroorzaakt een hevige reactie, waarbij de helemaal hard zal worden, maar geen probleem hoor. Doe er nu 400 ml melk bij en roer goed. De suiker/caramel zal mooi smelten. Los de maïzena op in de resterende 100 ml melk en doe bij de pudding. Laat een minuutje koken tot alles mooi gebonden is, en verdeel over 4 kleine potjes.

Da's alles! Goed hè!

6 opmerkingen:

  1. Nu krijgen ze op school geen van die 'huishoud'vakken meer. Ik herinner mij nog de petitbeurretjestaart met crème au beurre van
    destijds. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij moesten ook een kruidenrekje in hout maken, dat heb ik nog. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een nostalgie..ik heb dit ook leren maken op school, en dat is al weer 38 jaar geleden;(
    Heb het nadien nooit meer gemaakt, want in diezelfde tijd werd de 'vla in pakken'uitgevonden, en dat was "je van het " natuurlijk.

    En nu, ben ik er al lang achter dat eigengemaakt veeeel lekkerder is dan uit het fabriek, maar hier lust niemand caramelvla....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jawadde, zo'n dingen heb ik nooit geleerd op school hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan heb je iets gemist, hotelmama. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de kookboek van den boerinnenbond staat dat recept ook, was een van de eerste dingen die ik zelf probeerde te maken, o nostalgie :)

    BeantwoordenVerwijderen