zondag 20 maart 2011

Een Vlaams-Brabantse klassieker

Gebakken appeltjes met koffie en bruine suiker. Ik had mijn schoonfamilie (uit de regio Oud-Heverlee) al vaak horen praten over dit boterhambeleg, maar ik had het zelf nooit gegeten. Vorig weekend, toen mijn schoonouders hier waren, heb ik naar het recept gevraagd en het bleek verrassend simpel, maar ook verrassend lekker te zijn. Wie het echt hardcore wil, moet het eten met knapperig gebakken spek tussen de boterham.


Caramelised apples with coffee



Hoe moet het?

1 appel per persoon
1/2 kop straffe koffie
1 klontje boter
1 à 2 eetlepels bruine suiker (afhankelijk van de hoeveelheid appelen 1 lepel/2 appels)


Haal met een appelboor het klokhuis uit de appel en snij de appel in schijfjes van een kleine cm. De schil mag er zeker niet af. Laat de boter in een pan hazelnoot bruin worden en bak er de schijfjes appel in tot ze aan beide kanten goudgeel worden. Giet er de koffie bij en strooi er de suiker over. Laat inkoken tot je een mooie stroop bekomt. En da's alles.


't Is echt verduveld lekker op een boterham. En ja krokant gebakken spek zou daar perfect bij gaan, maar heb het niet geprobeerd.

7 opmerkingen:

  1. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het ziet er wel lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kun je dat je kinders laten eten met die koffie??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk proef je die koffie niet. ;-) En als ze het niet lusten dan is er nog steeds geen man overboord. 't Zijn nu niet de duurste ingrediënten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat klinkt geweldig, ik ga het eens proberen.
    Gebakken appel en ik zijn een brinjante combinatie, of het nou op de pannenkoek zit of bij de rode kool (terwijl ik niet zo van rode kool hou), ik word er blij van. Op een broodje lijkt me ook nou ook heerlijk, en aan koffie heb je niet snel genoeg...
    Dank je wel, you've made my day!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Briljant bedoel ik, natuurlijk.
    Uit enthousiasme typ ik soms te snel, maar da's dus een goed teken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. moh how zeg... het water komt me in de mond
    lekkerrrrrrrrrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dita aten we als (klein) kind al bij Moeke &Bompa, blijf het een zalige maaltijd vinden!

    BeantwoordenVerwijderen