zaterdag 5 maart 2011

Verfijnde amandelkoekjes

En megalekker ook nog eens. Allez, dat was toch het verdict van de familie. Want deze koekjes zaten ook in het verrassingspakket. Veel werk is er niet aan, en toch zijn ze bijzonder verfijnd. Je zou denken dat ze van een toppatissier komen.

Wil je er ook eentje?


Almond cookies


Wat heb je ervoor nodig?


250 g boter
100 g poedersuiker
1 kl vanille-extract of 1 zakje vanillesuiker
225 g patisseriebloem (geen zelfrijzende)
100 g amandelschilfers
Extra poedersuiker om de koekjes mee te bestuiven


Snij de boter in blokjes en laat ze helemaal zacht worden. Ik zet ze meestal gewoon een kwartiertje of langer op de radiator, da's meestal voldoende - als de verwarming aanstaat natuurlijk ;-).

Klop met een elektrische klopper of keukenrobot de boter met de suiker en het vanille-extract tot je een romige en zeer luchtig beslag hebt (een minuutje of 5).

Zet ondertussen een pannetje op het vuur en doe er de amandelen in, roer af en toe. Als de amandelen beginnen te verkleuren mag je ze van het vuur halen. Doe ze op een snijplank en hak ze met een groot mes fijn.

Doe de fijngehakte amandelen en de bloem bij het boterbeslag en klop of kneed tot alles goed is vermengd. Zet het deeg een 5-tal minuutjes in de koelkast zodat het deeg wat stijf kan worden.

Rol het deeg in bolletjes van ongeveer 2,5 cm, rol ze dan uit en maak er dan halve maantjes van. Leg ze op een met boterpapier beklede bakplaat en zorg dat er voldoende ruimte tussen de koekjes blijft.

Bak ze in 15 minuutjes in een voorverwarmde oven op 175° tot ze mooi goudgeel zien. Zet nooit meer dan één bakplaat in de oven. Heb je er meer dan een, zoals ik, dan bak je ze na elkaar.

Laat de koekjes afkoelen op een rekje en bestuif ze royaal met bloemsuiker.


Dat gaat genieten worden. Gegarandeerd.


En hierna volgen weer wat hartige recepten, ik kan geen zoet meer zien. ;-) Maar wees gerust, ik heb nog massa's ideeën.

12 opmerkingen:

  1. Hoi, ik heb dit soort koekjes wel eens in een marokaans kookboek gezien. Er ging toen oranjebloesemwater doorheen. Vreemd spul, maar het geeft wel een heel authentiek smaakaccent.
    Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat zou je ook kunnen doen, ik ben dol op oranjebloesem, maar je moet er wel mee opletten want een druppeltje teveel en je koekjes hebben een zeepsmaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gij hebt nog een schoon ingesnoerde taille zo te zien !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm klinkt lekker. En met die hoeveelheden ingrediënten, is dat dan het aantal koekjes dat je bekomt zoals op de foto? Of is dat slechts een deeltje?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ zsazsazsu ik heb geen drie handjes hé. ;-) Twee om de koekjes vast te houden en een derde om op 't knoppeke van de kodak te duwen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ok als het zo zit, dan wil ik ook wel model spelen hoor en nadien oppeuzelen !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zijn dit de bruidskoekjes van Smitten? Die heb ik gemaakt, vond ze wel lekker maar ben er niet lyrisch over. Als dit een ander recept is (grrr... dit vind ik vervelend, geen links naar recepten en dus moet ik handmatig gaan vergelijken, zeker een merde wanneer het hier in grammen is en elders in cups) - goed, dit ter zijde - als het een ander recept is ga ik het wel eens testen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bruidskoekjes? Nooit van gehoord. Ik ga soms wel op Smitten Kitchen, maar heb er nog nooit iets van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ok, dan is het een ander recept. Ik test dus uit.
    Nog nooit wat van Smitten gemaakt? Test haar Butterscotch eens. Zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. vergeten: http://smittenkitchen.com/2006/12/puff-and-shimmer/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hartelijk bedankt voor de truc van de boter op de chauffage. Zo simpel en toch was ik er niet opgekomen. Ik smelt soms gewoon de boter op het vuur, maar dat is toch niet hetzelfde!

    BeantwoordenVerwijderen