woensdag 30 maart 2011

Arme mensenstoemp

Eenvoudig eten is eigenlijk nog het lekkerst van allemaal. Een goeie stoemp bijvoorbeeld. Daar kan niet veel tegenop. Dit hier is een stamppotje van aardappelen, postelein, gekarameliseerde ui en eieren. Ah ja, want mijn madammen leggen als gek. Dit recept stond in de Delicious van deze maand. Zij hadden wel paksoi gebruikt, maar dat was bij ons niet verkrijgbaar.


Arme mensenstoemp


Wat gaat erin?

Voor 4 personen:


1 kilo aardappelen
1 bakje postelein
2 grote rode uien (in reepjes gesneden)
8 eieren
peper, zout
200 ml (karne)melk
klontje boter


Schil de aardappelen en kook ze in wat gezouten water. Doe een klontje boter in een braadpan en bak de uien tot ze mooi gekarameliseerd zijn.

Kook ondertussen ook de eitjes. Zet ze in koud water op het vuur en laat ze 8 minuutjes koken, giet af, laat ze schrikken onder koud stromend water en pel ze.

Als de aardappeltjes gaar zijn, mag je ze afgieten, de karnemelk erbij doen en stampen. Zet de aardappelen opnieuw op het vuur en roer grondig. Haal ze terug van het vuur en kruid met peper en zout.

Snij de steeltjes van de postelein en roer de blaadjes onder de warme aardappelpuree. Verdeel de aardappelen over de 4 borden. Prik met een vork de eieren tot prak en verdeel ook over de bergjes aardappelpuree. Werk af met de gebakken ajuin en dien op.

Smaakt echt af!

9 opmerkingen:

  1. of ''t is einde van de maand'-gerecht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of een "aan 't einde van mijn geld heb ik nog een stuk maand over"-gerecht. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me lekker! Het enige wat ik niet helemaal begrijp is het karameliseren. Dat doe je toch met een beetje suiker of honing, zodat er een karamel-laagje ontstaat? of noemen jullie een beetje bruin bakken ook karameliseren?
    *noflike*avond!
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je ajuintjes traag en lang bakt, worden ze vanzelf een pak zoeter. Daarom noemen ze dat karameliseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker! Al is het echt eeuwen geleden dat ik voor het laatst postelein heb gegeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. joengens ! dat ziet er weer zo zalig uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ann... aangetrokken door de eenvoud en de nostalgie van 'vrijdag vis- of eitjesdag', heb ik mijn zinnen op dit gerechtje gezet... maar heb je een (winter)alternatief voor de postelein, daar geraak ik hier in de wijde omtrek niet aan en wellicht is het ook niet 't seizoen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. postelein is nu niet verkrijgbaar neen. Spinazie daarentegen... ;-) Of zelfs met waterkers (alhoewel iets pittiger van smaak), moet het ook wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen