woensdag 26 januari 2011

Chili sin carne. Hemels en toch geen zonde.

Als er nu één keuken is, waar ik echt verzot op ben, dan is het wel de Mexicaanse. Jammer genoeg vind je bij ons niet alle ingrediënten om echt naar de letter te koken, maar we trekken onze plan.

't Is trouwens nog altijd 'Light' week, dus daar heb ik ook aan gedacht. Vandaag is het vegetarische chili sin carne. Maar geen paniek, zelfs de meest onvervalste carnivoren zijn er dol op.


chili sin carne close


Hoe maak je het?

1 ajuin
1 rode of groene paprika (de groene is authentieker)
2 teentjes look
2 blikken (400 g) tomaten in blokjes (zonder smaakjes)
2 blikken (400 g) rode bonen
1 blik borlottibonen (400 g)
1 eetlepel tomatenpuree
1/2 koffielepel kaneel
1/2 koffielepel chilipoeder (meer als je het pikant wil)
2 eetlepels oregano
2/3 koffielepel gemalen komijn
1 geutje worcestershire saus (kleine koffielepel)
peper en zout
olijfolie
1 blokje zwarte chocolade

Voor de garnering:
1 potje zure room of gewoon Griekse yoghurt (Total 0%)
cheddarkaas
fijngesnipperde rode ui
verse koriander
Mexicaanse tortilla's

Zet een kookpot met dikke bodem op het vuur en doe er een eetlepel olijfolie in. Snij de ajuin, de look en de paprika fijn en bak in de olijfolie. Doe er na een minuutje of 3-4 de blikken tomaat bij én de puree. Kruid nu al met de oregano, komijn, kaneel, chili, worcestershiresaus, peper en zout. Laat 20 minuutjes op een zacht vuurtje trekken.

Giet de bonen af en spoel ze met water. Doe ze bij de bereiding en laat nog zeker een kwartiertje op een zacht vuurtje pruttelen. Doe er het blokje zwarte chocolade bij (max 1 1/2 cm) en roer goed tot de chocolade volledig is gesmolten. Haal van het vuur.

Laat bij voorkeur een nachtje trekken, of een paar uurtjes staan. Je kan het ook onmiddellijk eten hoor, maar als je ze laat staan wordt de chili intenser.

Serveer met de Mexicaanse tortilla's, de zure room of Griekse yoghurt, gemalen cheddar en wat rode ajuin.


Chili sin carne

Dit is nu eens echt genieten zonder schuldgevoel.

17 opmerkingen:

  1. Yummie! Ben ook dol op mexicaanse keuken, zou me er ziek in eten ;-)

    PS: voor de puriteinen onder ons: Worchestersaus bestaat ook id vegetarische versie ;-p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb het eens met quorn gedaan, maar eerlijk ... dan nog liever zonder :-). Jouw maaksel ziet er heerlijk uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm. Ik lust dat ook erg graag. Het wordt tijd dat ik ook nog eens maak. Nu eens volgens jouw recept. Yammie (en natuurlijk is 't weer een prachtig foto: om te likkebaarden).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ zsazsazsu, ik vind quorn ook maar iets voos. Veel te zoet. Gewoon veel bonen is meer als voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik verschoot toch wel van die chocolade. Is dat écht lekker in die chili?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, da's hoofdschotel en dessert tegelijk hé. LOL

    Neen, je proeft dat echt niet, maar het geeft het gerecht wat meer diepte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aha, daar is't em!
    Doe borlottibonen lijken wel wat exotisch, maar ik ga straks eens de lokale supermarkt afschuimen. Ziet er vur-ruk-kul-uk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. chili is hier ook topfavoriet. En wegens toch een carnivoor man, neem ik gewoon gemalen steak, da's ook redelijk 'light' he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. "vind ik leuk!!" Probeer ik zeker eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vanavond eten we nog de restjes van de gisteren-chili. 't Was heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In de Bioplanet hebben ze geen borlottibonen in blik, enkel droge. Hoelang moet dat dan koken? Heb al veel gesurft, maar iedereen gebruikt er precies uit blik en ik begin te vermoeden dat daar wel een reden voor zal zijn zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die borlottibonen die moet je geloof ik een nacht laten weken en dan laten koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik maak tegenwoordig vaak je recept (zalig om in de vriezer te hebben en zo op drukke dagen geen werk te hebben). Ik smijt er vaak ook een paar handje oranje linzen in samen met de bonen uit blik. keilekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb die ook vaak in de vriezer zitten. Hmmmm... je doet er me trouwens aan denken. :)

      Verwijderen
  14. Net dit receptje gemaakt en ook je zalig zondeloze chocolademousse... Omnomnomnom!!! Super blog, doet véél inspiratie op :-)

    BeantwoordenVerwijderen