zondag 23 januari 2011

Time-out

Na mijn calorieën bombardement van de voorbije weken, wil ik een hele week lang een boompje opzetten over "light" eten.


runaway tree

Want 't is echt nodig. Pfew, ik ben bijna uit mijn voegen aan het barsten. Dus vandaag is het vastendag (en blokdag want ik heb dinsdag examens).

Maar ik geef jullie nu al mee dat je bechamelsaus (witte saus dus) ook ZONDER boter kan maken.

Hoe doe je dat?


Eigenlijk heel simpel, je voegt je bloem bij de KOUDE melk, en roert voortdurend tot je het kookpunt bereikt. Je kruidt met peper, zout, muskaatnoot, en doet er eventueel nog wat kookvocht van je bloemkool of wat je ook klaarmaakt met witte saus erbij. Je proeft zo goed als geen verschil. Beloofd.

Waarom is die koude melk zo belangrijk? Mocht je dit doen met warme melk, dan zou je bloem onmiddellijk beginnen 'bakken' en zo vorm je klonters. Niet doen dus.

"Elks ne goeie zondag", zou mijn wijze moeder zeggen. ;-)



Ps: morgen is het een snel snel pasta met spinazie en feta. Echt yum!

9 opmerkingen:

  1. bedankt voor de tip, kan het ook gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je kan de melk ook ervangen door groentenbouillon... maar of het dan ook nog smaakt zonder boter, heb ik nog niet getest!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zal ik de calorie-rijke recepten deze week voor mijn rekening nemen. =) *bakt kaneelbollen*

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier is het ook hoog nodig om wat light-weken in te voeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jiha voor de lightkeuken ! Fingers crossed voor dinsdag, of toch alvast maar goed blokken hé, kan ook helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Succes met je examens dinsdag! En dat light eten dat werkt toch niet. Gewoon van alles een beetje minder!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met dat 'light' eten bedoel ik eigenlijk gezond, smaakvol en licht verteerbaar. ;-) Ik gebruik nooit 'light' producten omdat ik weet dat het oplichterij is. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kunt niet alles tegelijk hoor! Ik vind het wonderlijk dat je in deze druke studietijden
    nog zo vaak een bericht publiceert.(gelukkig maar, want ik geniet er altijd weer van)Kijk uit naar de combi spinazie-pasta-feta lijkt me super!! Nog even doorzetten met de studie..succes. groet Petra x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. een snel snel recept ... daar hou ik van :-)

    BeantwoordenVerwijderen