maandag 17 januari 2011

Sinaasappel-rozemarijncake

Dit is de tweede keer dat ik deze cake bak. En hij is bijzonder lekker. De rozemarijn geeft een speciale toets aan deze fijne cake. Moet je echt eens proberen.


test2


Veel heb je er niet voor nodig.


ingredienten


Hoe maak je het?


Doe de zachte boter in een bowl samen met de suiker. Klop een aantal minuten met een elektrische klopper tot de boter wit ziet. Doe er een voor een de eieren bij, maar wacht telkens tot het ei helemaal opgenomen is. Als het beslag een mooi geheel is, mag je er de geraspte schil, de oranjebloesem en de rozemarijn bijdoen. Zeef er geleidelijk de bloem onder. Je mag er ook de 85 ml sinaasappelsap bijgieten. Laat nog eventjes kloppen en giet het deeg in een beboterde taartvorm. Ik heb nu een tulband genomen, anders neem je er een van 22 cm (+/-). Veel groter zou ik niet nemen.


Bak de cake gedurende 35-40 minuten in een voorverwarmde oven op 180°. Check met een satéstokje of het deeg gaar is.

Wanneer de cake aan het afkoelen is, doorprik je hem veelvuldig met een vork. Doe de overgebleven suiker in de 50 ml sinaasappelsap en overgiet hiermee de cake. Dit zal de cake nog sappiger maken. Hij is 's anderendaags op z'n best, maar je hoeft natuurlijk zolang niet te wachten. Net voor het serveren, bestuif je hem met bloemsuiker.

De volgende keer ga ik wel proberen de cake nog luchtiger te maken door geen vetstof te gebruiken. Als het lukt zal ik zeker het receptje posten.


Deze cake hebben we meegenomen naar vrienden van ons. Het waren nochtans zelf geclaimde "geen dessert-eters", maar euh.... maar ik vond dat ze die toch wel verdacht lekker vonden. ;-)


Edit: Ik kon niet kiezen tussen mijn foto's, dus zet ik de andere er ook maar bij:

other option

;-)

12 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerljk, ik zal het recept ook eens uitproberen, maar of ik de foto zo mooi zal krijgen...????

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Caroline, 't is de smaak die telt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een rasechte Gügelhopf met een andere 'taste' dan gewoonlijk, kan niet slecht zijn hé !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. http://www.fornobravo.com/forum/f13/gugelhopf-swiss-panetone-3238.html

    ja en zo vind je veel variaties hé

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me erg lekker, maar qua uiterlijk wel een beetje Kerst.
    Rond die tijd maak ik ook vaak chocolademouse met rozemarijn.
    Ook al zo verukkeluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zeg zsazsazsu'ken da's wel helemaal iets anders hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. sinaasappel en rozemarijn???Dat ga ik eens proberen...lijkt me een rare combinatie, maar elk excuus om te bakken en te smullen is goed zeker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De bloem niet vergeten er bij te doen hé ;-).
    De cake staat nu af te koelen. Ben eens benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt om het te melden Moran! Ik hoop dat het je smaakt! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is een succes! Mijn onafhankelijk pannel van collega's was enthousiast...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vandaag gemaakt en genoten! Super smaakcombinatie én heel luchtige cake.

    BeantwoordenVerwijderen