zaterdag 22 januari 2011

De habba habba Amaretti-mascarponetaart

Ja, ik weet het. Ik ben zo stillekes aan jullie kwelduiveltje aan het worden. En geloof me, vandaag heb ik de grote wapens bovengehaald.

Een sublieme, overheerlijke, megalekkere Amaretti-mascarpone taart. Ik heb deze gevonden in het boek 'Bakken' wat wel een beetje vreemd is, want deze taart wordt niet gebakken.

taart bruin recht

Geef toe, daar wil je toch echt wel je tanden in zetten. Allez, ik zal je nog een keertje laten kijken.


blauw 1


Schoon taartje hé.


Maar hoe begin je daar nu aan?


Voor de bodem:
200 g amaretti koekjes (+ 10 stuks voor versiering)
125 g boter

Voor de vulling:
1 groot blik perziken (uitgelekt gewicht +/- 480 g
200 g mascarpone
3+1 eetlepels bloemsuiker
2 kl zelfgemaakt vanille-extract of 1 zakje vanille suiker
20 cl room
muntblaadjes

1 springvorm van 24 cm


Smelt de boter in een pannetje, maar laat ze zeker niet bruin worden. Doe ondertussen de amarettikoekjes in een diepvrieszakje en klop ze tot gruis met een deegrol. Ik heb het beschaafd gehouden en ze gewoon in de foodprocessor gemalen.

Doe de boter bij de amarettikruimels en meng goed. Bekleed de springvorm met vershoudfolie. Zorg dat de folie redelijk goed past. Ik heb daarvoor een aantal smalle stroken gesneden om de zijkant te bekleden. Doe de kruimels in de vorm en druk goed aan met een lepel zoals je hieronder ziet.

bodem def

Zet de vorm gedurende een dik uur in de koelkast of een half uurtje in de diepvriezer.

Roer ondertussen de 3 eetlepels bloemsuiker en het vanille extract onder de mascarpone. Giet de perziken af en laat ze goed uitlekken. Hou vier halve perziken apart (voor de versiering). Snij de perziken in mooie schijfjes.

Klop, net voor je de taartvorm terug uit de frigo haalt, de room stijf met de overgebleven lepel bloemsuiker. Zorg ervoor dat je de slagroom niet te lang klopt, anders heb je boter. Roer nu de slagroom onder de mascarpone tot een mooi homogeen mengsel.


Haal de springvorm uit de koelkast en bekleed de amarettibodem met de schijfjes perzik.

perziken

Lepel er nu de mascarponevulling in. Strijk mooi glad (ik heb hiervoor een taartschep gebruikt).

vulling

Zet de taart gedurende een nacht (jawel!!!) in de koelkast zodat ze mooi kan opstijven.

Haal na een nachtje dromen rusten de taart uit de koelkast en versier ze met de apart gehouden perziken en amarettikoekjes. De munt maakt het geheel mooi af.


diptychtaart


Ziet dat af.

15 opmerkingen:

  1. Ooooh, die is moooi!(en redelijk makkelijk te fabriceren)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en dat op een nuchtere hongerige zaterdagochtendmaag ... gij hebt zeker hoorentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een dikke lijn is ook een lijn ;-) ( peut). Efkes van niets gebaren en dromen van deze heerlijke taart die helemaal mijn smaak is, mmmm. En ik heb hier bijna een jarige, goede reden voor taart!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad. Ziet dat af. Waaw. 'k zou graag 'echte' vrienden met u worden maar ik vrees dat me dat een kledingmaat of twee extra gaat kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. och broekjes met elastiekjes worden de nieuwe mode. LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, maar dat is een schoontje!
    En een dessert met pechen uit blik, dat kan eigenlijk niet fout gaan.
    Het is eigenlijk een soort stijlvolle variant van pechen uit blik met een dot slagroom op, een echt meme-dessert waar ik echt van smulde, ook al was het iets raars.
    Merci voor deze moderne versie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja eigenlijk heb je gelijk Janina. Je kan ook de mascarponemengeling maken, de peches snijden en verdelen over schaaltjes, mascarpone erop en wat amarettikoekjes erover verkruimelen. Zal al een pak minder kcal zijn, minder werk, en nog mooi ook. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mm mm mm... eindelijk nog eens een fruittaartje dat ik zou lusten (i don't like crème patissière!)... mooi ook! met verse aardbeien moet het ook super zijn, alleen is het nog even wachten op dat seizoen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De ingrediënten zijn genoteerd op het boodschappenlijstje voor komende week! Alles met mascarpone is subliem lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw! De smaak straalt er vanaf! Ik hoef het dus helemaal niet meer te proeven (en dat is héél goed voor mijn gezondheid - ik zuig wel weer op een stuk gedroogde mango)! Smakelijk :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat doe je me toch aan!! Eet je al dat lekkers ook echt allemaal op, of heb je hulptroepen. Het ziet er meer dan lekker uit!
    fijn weekend!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik word de laatste tijd verdacht veel uitgenodigd, en aangezien ik altijd iets mee heb....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Precies een cover van een Donna Hay boek die tweede foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Yummie, ik krijg het water al in mijn mond! De foto's zijn ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen