maandag 31 januari 2011

Zomerhuis met zwembad

Zomerhuis met zwembad



Da's het nieuwe boek van de Nederlandse schrijver Herman Koch. Ik heb het vrijdagnamiddag gekocht en heb de bijna 400 pagina's verslonden als een gulzig dier.

Ik kon gewoon niet stoppen. Ik moest en zou het weten: wat gebeurt er nu echt?

Het verhaal begint bij een huisarts. We volgen zijn gedachten terwijl hij zijn patiënten onderzoekt. Gedachten die je je vast kan voorstellen. Ik zou ze ook hebben. En dan plots komt er een weduwe op zijn praktijk. Helemaal overstuur. Ze zou hem aanklagen. Voor medische fouten.

Maar waren het wel medische fouten? En wat had die overleden man, die achteraf een beroemd acteur blijkt te zijn, misdaan? En wat was de link met de huisarts zijn 2 dochters van 12 en 13?

Zomerhuis met zwembad, is een beklijvend boek. Dat je tot het laatste woord vasthoudt. Je kan je op geen enkel moment voorstellen hoe het zal eindigen.


Wat zou jij doen in zijn geval? Op die vraag heeft Koch een patent, denk ik. Weet ik.

Een straffe gast, die Herman Koch. Een begenadigd verteller, zoveel is zeker. En nog grappig ook, want hij is toch vooral bekend van Jiskefet. En van Het Diner. Als je dat nog niet gelezen hebt: schande!

8 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de recensie! Je hebt mij enthousiast gemaakt. Ik ga het boek ook kopen, vond het diner ook erg goed.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb het diner ook van hem gelezen. Hij kan beangstigend dichtbij komen met zijn schrijfstijl. Alhoewel jij je ook erg mooi kunt verwoorden trouwens!
    *noflike* dag Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zit als sinds De Morgen's Letterenbijlage van woensdag te kwijlen. Nog een te drukke week voor de boeg, maar erna...!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat zet ik op mijn lijstje voor het vertrek richting zomerhuis met zwembad deze zomer. Merci voor de tip !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hé ! ik heb net het diner gekocht als dwarsligger ! Maar ik ben nog in een ander boek bezig. Nu krijg ik er helemaal zin in !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag het vandaag liggen bij de Fnac en heb nog getwijfeld of ik het zou kopen! Misschien moet ik het toch maar doen dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mij kan hij niet zo bekoren. Ik las " Het diner" en zat niet echt in het verhaal. Eens proberen met deze!

    BeantwoordenVerwijderen