woensdag 5 januari 2011

't is morgen drie koningen!

Dus tijd voor een driekoningentaart. Er kruipt niet veel werk in, dus da's geen excuus om ze niet te maken. Bovendien kunnen jullie kinderen ondertussen grof geld verdienen door alle huizen in de buurt te terroriseren en de arme buren te kwellen met hun kindergekrijs... eh sorry... hemels gezongen driekoningenliedjes.


three kings pie


Wat heb je nodig?


2 rollen kant en klare bladerdeeg
1 eetlepel abrikozenconfituur
2+1 eieren
125 g suiker
125 g boter (op kamertemperatuur)
125 g amandelpoeder
1 kl ammandelessence (optioneel)


Doe de boter in een kom en klop ze met een elektrische klopper romig met de suiker tot de boter bijna wit ziet (3 à 4 minuutjes). Doe er een eitje bij, klop tot het eitje goed is opgenomen en doe er dan het tweede bij. Klop ook hier tot het eitje helemaal is verdwenen. Kap er vervolgens het amandelpoeder en de essence bij, goed mengen.*


Ontrol 1 rol bladerdeeg en leg het met papier en al op een ovenplaat. Doorprik het centrale gedeelte van het deeg veelvuldig met een vork. Bestijk het deeg met de confituur maar blijf zeker 5 cm van de rand. Doe hierop het amandelmengsel en blijf opnieuw 5 cm van de rand.


Kluts het laatste eitje los in een kommetje en bestrijk de rand van het deeg met het ei. Neem nu de tweede rol bladerdeeg en snij een rand van 5 cm rondom rond van het deeg. Neem de rand weg en het midden van het deeg op het amandelmengsel. Vouw nu de rand van de onderste laag bladerdeeg over de bovenste en knijp met je vingers de rand goed vast. Het amandelmengsel mag er niet kunnen uitlopen. Van de overschot van het deeg kun je eventueel sterretjes maken en ze op de taart leggen.


Snij met een scherp mes een kruisje in het midden van de taart zodat de stoom wegkan. Bestrijk de hele taart met het ei.


Zet de taart in een voorverwarmde oven en bak gedurende minstens 35 minuten op 190°. Doorprik met een mes om te zien of de taart klaar is. Het mes zal nog wel vochtig zijn maar er mag geen lopende deeg meer aanhangen.


Jullie mini versies van Melchior, Gaspar en Balthazar zullen jullie eeuwig dankbaar zijn.


* Edit: als je vulling te lopend is, zet ze dan een kwartiertje in de koelkast vooraleer je ze op de taartbodem doet.

15 opmerkingen:

  1. Mmmmm, ziet er lekker uit!
    Mooi in beeld gebracht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ik dacht die drie stonden toch maar te verkleumen in de kerststal. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Awel: dat gaan wij eens proberen maken (ik en oudste)en drie van de kindjes gaan morgen zingen.
    Ik kijk er naar uit want wij deden dat ook vroeger. Gekleed in een oud laken en met een kroon en moetsj op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb mij een gekocht in den Deleis. :-) Sorry hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja... een luie moeder maakt gelukkige kinderen hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mmm.. lekker! blijf je volgen, want kan je receptjes wel gebruiken :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De vulling was te lopend door de boter.. oeps :)
    Ik had deze even in de micro gezet, want mijn nieuwe elektrische klopper deed precies een beetje raar bij de gewone boter (op huiskamer temperatuur). Maar, het kan me allemaal niks schelen :D haha. De taart is superlekker én groot :) en ik vond, na 4 stukken ervan te eten, de boon. Hoera! Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik dacht het wel. ;-) En hoe weet ik dat? Omdat ik dat zelf al (meermaals) voorgehad heb. LOL Je leert alle dagen bij hoor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WAUW.. Klinkt heerlijk. Moet ik volgend jaar proberen..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammie, deze ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit recept komt echt super goed te pas. Krijg hier woensdag een hele buns met kids op bezoek en had bedacht dat ik eigenlijk voor ieder apart een taartje moest maken met voor ieder een boon er in want we hadden vandaag zo'n huilfestijn toen middelste niet de koninging was dat ik dacht dat wil ik woensdag niet weer!!
    Gaat goed komen dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 't zal misschien makkelijker zijn om de taart in een taartvorm te doen, da's minder geknoei.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heb je receptje onlangs gemaakt voor mijn amandelzotte wederhelft en blijkbaar was ie beter dan de "galette des rois van z'n moeder! Hij raadde wel aan zeker de amandelessence toe te voegen of amaretto. Zelf niet kunnen proeven, want geen fan van amandeltoestanden... dankzij jou heb ik dus weer punten gescoord ;) waarvoor dank!

    BeantwoordenVerwijderen