woensdag 12 januari 2011

Ongelooflijk lekkere citruskaastaart met maanzaadjes

Mensen zet u. Dit is zonder enige twijfel de meest 'fluffy', vederlichte, delicate kaastaart die ik ooit gegeten heb. En ze is zooooo makkelijk te maken. Zucht. Ik ben verkocht. Echt. Ik heb ze gevonden op de site van La Tartine Gourmande en een beetje aangepast.


citruskaastaart met maanzaadjes


Hoe maak je deze kleine zonde?

1 rol zand- of brokkeldeeg (kant-en-klaar)
2 eieren
325 g volvette plattekaas of kwark (de magere werkt bijlange niet zo goed)
60 g suiker + 1 eetlepel
1 eetlepel maanzaadjes
20 g maïzena
geraspte schil van 1 bio citroen


Warm de oven voor op 180°, neem een springvorm van 20 cm (maximaal 22 cm). Beboter en bestuif de springvorm met wat bloem. Leg er de zanddeeg in. Druk de zijkanten aan en doorprik de bodem veelvuldig met een vork. Het teveel aan deeg, snij je weg. Het moet er zo uitzien:


vorm met brokkeldeeg


Zet de vorm weg in de koelkast en ga ondertussen verder met de vulling. Doe de plattekaas, de zaadjes, de maïzena, de 60 g suiker en de geraspte citroenschil in een kom. Splits de eieren en doe de eierdooier bij de vulling. Roer goed.

Doe het eiwit in een andere kom en klop met een elektrische klopper het eiwit stijf met een snufje zout. Voeg aan het einde de lepel suiker aan het eiwit toe en klop nog 30 seconden. Dit zorgt ervoor dat het eiwit steviger wordt.

Vouw nu het eiwit voorzichtig onder het andere mengsel. Niet hard roeren! Anders klop je er alle lucht terug uit. Als alles mooi vermengd is, mag je ze in de taartvorm doen.

Zet de taart gedurende 45-50 minuutjes in de oven. De taart gaat eerst enorm stijgen en bij het afkoelen zal deze weer ineenzakken. Da's normaal, geen paniek dus. ;-) De taart is gaar als het midden stevig is.

Laat de taart afkoelen op een rooster zodat de bodem de kans krijgt om krokant te worden.


Echt waar 't is een toppertje. Ook een stukje?


stuk

Niet in je scherm bijten hé.

Want some?

;-)

32 opmerkingen:

  1. eentje voor mama, eentje voor papa ... ik hou mijne mond al wijd open !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar zit ik dan met mijn kopje koffie en een leeg gebaksschoteltje...zou graag aanschuiven!Alleen een vraagje: wat is platte kaas? die term ken ik niet.
    groeten Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt toch verdacht hard op spacecake met die spikkeltjes moet ik zeggen, vandaar je enthousiasme misschien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu blijkt dat scherm nogal hard aan mijn tanden,...toch maar naar de winkel gaan om gerief voor deze taart, tot over een paar uurtjes met een stuk taart en een bakje koffie.(en zeggen dat u koekjes op het programma stonden).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je recepten zien er altijd zeer smakelijk uit! Daar komen baksels van ten huize Octopoes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heb alles in huis, alleen de maanzaadjes niet, zijn ze echt nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @fatalebloem, gebruik dan gewoon iets meer citroenschil. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. kijk. het eerste brunchrecept is binnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. " me " ik drukte op send, maar 't wou ni.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. en ikke zit hier nog steeds met mijn mond open ... dat treintje komt ook ni

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ge kunt daar toch niet meer op rekenen hé, op den NMBS. Pffft...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh ziet er weer zo lekker uit! Ik ben echt fan van je blog, jammer dat ik moet afvallen...
    ik heb me onlangs zot gezocht nr maanzaadjes, omdat iemand dat op tiramisu gedaan had en het zo lekker was, maar toen niet gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Patricia, ik heb de mijne gekocht bij Aveve

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ha dank je voor de tip...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat afkoelen altijd hé. Nog een variatie om eens uit te proberen: ik heb er nu al ééntje met krieken, eentje met koffie, en dus nu eentje met zaadjes. Ben reuze benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. As I said on Flickr already, I like this series of shots very much. I'm a big poppyseed fan, so I may just have to ask you for a translated recipe ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Maar allé.
    Weeral zo een lekker recept.
    Van één van mijn favoriete zoetigheden.
    Hoe moet ik nu ooit kuisen, boel opruimen, papieren in orde brengen en mss zelfs eens gaan sporten? Ik ga weer al mijn tijd verdoen aan taart bakken, taart eten en bekomen van teveel taart.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ooooh wat ziet dat er lekker uit!
    *schrijft op weekend-to-do-lijstje*

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zeeeeeeeer mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  20. mmm...mmm ziet er heerlijk uit hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mag je je zanddeeg ook in het bakpapier in de vorm leggen? Of moet ie van het bakpapier? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh, ziet er heerlijk uit weer!! Mjam! Ik zou deze graag willen maken, maar ik kan hier in NL nergens kant en klaar zand of brokkeldeeg kopen. Hoe kan ik deze zelf maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://koken.vtm.be/recept/chocoladetaart-met-aardbeien-0

      Verwijderen