dinsdag 25 januari 2011

Hoe doe jij dat toch????

Da's de vraag die mij het vaakst gesteld wordt sedert ik met mijn blog begonnen ben.

Two little birds


Iedereen denkt dat ik dag in dag uit in de keuken sta, uren aan een stuk. De waarheid is ietsjes anders. Voor het eerst in mijn leven werk ik GESTRUCTUREERD. Ik zet het in caps, want ik kan het zelf moeilijk geloven. ;-)

Terwijl ik aan het koken ben, doe ik al mijn set-up voor mijn foto. Alles is al netjes ingesteld, de 'props' zijn al aangepast aan wat ik kook, enz.

Zeker bij warm eten is dat heel belangrijk. Nu ik al wat meer handigheid verworven heb in het fotograferen van eten, is de shoot zelf op minder dan 1 minuutje gepiept. Want ja, lauw eten is echt niet lekker. Dus moet het snel snel gaan.

Kijk naar onderstaande foto, daar is de 'setting' minimaal.

oats with pecans, cranberries and raisins


Bij koud eten of desserts, daar kan ik al wat meer fantasie in steken.

amaretti mascarpone cake with peaches.


Other version


Ik moet wel toegeven, dat het fotograferen in het begin (in december 2010 dus) veel minder snel ging dan nu (eind januari 2011). Nu ben ik al zo handig geworden dat ik ook met warm eten de foto al wat meer kan inkleden met glazen, vorken en dergelijke...

Dingen die meteen moeten gegeten worden, fotografeer ik in het weekend. Gerechten die later kunnen gegeten worden (zoals spaghettisaus, chili), maak ik 's middags, fotografeer ik ook 's middags maar worden pas 's avonds gegeten.

Ik bak meestal op donderdag of vrijdag omdat ik mijn baksels dan kan meenemen als ik ergens op bezoek ga. Want moest ik dat allemaal zelf moeten opeten... ;-) Bovendien is het ook leuker dan gewoon een fles wijn of bubbels. Je hebt tenminste moeite gedaan voor de mensen. ;-)

Oh ja, en om de kosten een beetje te beperken, zal je merken dat ik bij verschillende recepten dezelfde ingrediënten gebruik. Nu wordt er veel feta gebruikt in mijn recepten, en ook spinazie. Want ja, 't is een beetje gek om alles weg te gooien. ;-)

Enfin, een beetje structuur, is precies toch zo slecht niet. Zelfs niet voor mij. ;-)

22 opmerkingen:

  1. Wat leuk te lezen hoe je het allemaal doet!
    En je foto's zijn echt stunning!!! Ik zo zo een hap van die overheerlijke taart willen nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is toch geweldig!!!
    En het ziet er weer heeeerlijk uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ojee ik heb nog veel te leren. Op alle gebieden: koken, fotograferen, structureren,... Eigenlijk haat ik van die volmaakte vrouwen ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat Elza D (die me door en door kent) nu plat ligt van 't lachen. En als ze hierna niet meer post, is ze erin gebleven. ;-)


    Jaaa hotelmama, ik ben helemaal echt waar een op en top perfecte vrouw. LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  5. WHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH MWOEHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA

    Gelukkig staat er nog een fout in de titel! Daar gaat de perfectie. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. WHAHAHAHAHAHAHAHHA HAHAHAH HAHA HA

    (ik was nog niet uitgelachen)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en toch...
    hoe doe je het toch allemaal??? ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op een maandje tijd dus zo'n knappe foto's kunnen maken. Ah, dat vind ik eens opbeurend nieuws. Dat het dus allemaal 'te doen' is. Anderzijds, 's middags koken om het met daglicht te kunnen fotograferen. Zó gemotiverd ben ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een fijne foto's en lekkere recepten! Helaas staat mijn studentenbudget dat niet allemaal toe ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik probeer het nochtans zo goedkoop mogelijk te houden. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog even een vraagje: gebruik je extra lampen of andere professionele flitslampen? Je foto's zijn zo mooi van belichting.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. dus geen truuken van de foor, the real thing bij jou ! Tof !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik kon al bijna niet geloven dat je net als ik 's avonds het eten moet fotograferen. Maar 's middags zit ik dus op het werk. mmmmmm Of ik moet alleen nog mijn woensdag en weekendgerechten fotograferen. Man, ik kijk uit naar de zomer als er weer wat licht in de wereld schijnt ( al zou het gewoon kunnen dat ik het echt niet in mij heb om deftige foto's te maken ;-)) Maar, ik heb de handleiding van het toestel dat ik gebruik (gepikt van de echtgenoot die iets beter gekocht heeft)gevonden en ga me er toch eens in verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh neen, horror, geen studiolampen. Of flitstoestanden, enkel en alleen daglicht. Alhoewel de foto van de pasta met spinazie en feta wel 's avonds genomen is. Is ook iets minder van kwaliteit en de focus was ook niet zo goed.

    Ja, opdenbuiten, ik kijk ook uit naar de zomer. Dan moet ik enkel 's avonds fotograferen. Het middaglicht is dan helemaal niet geschikt want te hard.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. In de zomer vind ik binnen fotograferen wel heel goed te doen hoor. Ge hebt toch geen rechtstreeks zonlicht op uwe plât.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij u thuis wel ja, bij mij daarentegen... Da's de hele dag direct zonlicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I think I already mentioned on flickr how delish this looks. Can I have a slice please? 8)

    BeantwoordenVerwijderen