maandag 10 januari 2011

Pittige marokkaanse wortelsoep

Als je zin hebt in een stevig soepje, dan kan ik je dit warm aanbevelen. En die warm mag je nogal letterlijk opnemen, want ze is nogal pikant*. Ze is bovendien ook nog eens snel klaar, dus wat meer moet je hebben?



spicy morroccan soup


Hoe doe je het?


1 eetl olijfolie
600 g grof geraspte wortelen
140 g rode linzen
2-3 kl harissa
1 l groentenbouillon
125 ml melk
yoghurt (gewone zonder smaakjes)

Doe de olijfolie in een kookpot en bak de harissa gedurende een minuutje terwijl je flink roert. Doe hierbij de linzen en de wortelen, alsook de hete groentenbouillon. Laat eventjes koken en doe er dan de melk bij. Laat nog 15 minuutjes koken en mix de soep. Eventueel bijkruiden met peper en zout. Da's alles.

Je mag de soep opdienen met een flinke lepel yoghurt en wat Turks brood.

Rap, apart, en mager. 't Is eens iets anders.


*Het pikante wordt enorm getemperd door de yoghurt. Je proeft wel het pikante, maar het brandt niet meer.

14 opmerkingen:

  1. ik heb zo'n receptje van turkse rode linzensoep met melk ... superlekker !
    Gisteren de 30 ' Jamie Oliver Marokkaanse menu gemaakt ... yummyyyyyyy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gisteren maakte ik deze wortelsoep uit de krant(http://www.nrcnext.nl/koken/2011/01/06/pittige-wintersoep/), het water liep me in de mond, hij rook heerlijk, maar... smaakte uiteindelijk vooral waterig.
    Deze ga ik snel ook eens proberen, ik denk dat de linzen wat meer bite geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't is een vrij dikke soep, en heel smaakvol. Ze is al bijna op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou dat is me ook wat! Ik heb vandaag ook net een soepje met wortel op mijn blog gezet! De jouwe lijkt me ook een héle lekkere versie. Ga ik zeker eens proberen. Ik ben gek op kruidige soepjes en die linzen lijken me er ook heerlijk bij! Eet smakelijk!
    groeten Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmm, ik ben zot van Harrisa!
    Ik ben tegelijk ook geen keukenprinses, maar dit moet mij wel lukken denk ik! Merci voor het receptje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog sneller word deze soep (luie huisvrouw!) Als je een zak kant en klare hutspot groenten gebruikt! Dus dan ziiten er ook nog uien in de soep.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Maryvonne, ik moest eventjes de wenkbrauwen fronsen, want hutsepot is bij ons blijkbaar iets helemaal anders. Daar zit savooi in, spruitjes, raapjes, prei,... ;-)

    Ajuinen zijn in dit soepje echt niet nodig. Dus beter gewoon een zak geraspte wortelen nemen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Yummm !
    Ik maak regelmatig Carrot & Lentil Soup. Daar gebruik ik dan altijd getoaste, fijngestampte korianderzaadjes bij en natuurlijk veel vers gesnipperde groene koriander.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mmmm. deze komt volgende week bij ons op tafel! =)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmm...echt lekker! Ik ben al je receptjes eens aan het uittesten, morgen is de butter chicken aan de beurt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. net gemaakt en ik weet nog niet wat ik er van vind... Nachtje laten trekken denk ik vooraleer een oordeel te geven. Of wat meer harissa indoen ...

    BeantwoordenVerwijderen