maandag 3 januari 2011

Hachée Marie Curry

Dit "comfort food" gerechtje heb ik uitgevonden toen ik een jaar of 12 was, als ik mij goed meen te herinneren. Jaja, ik was toen al bezig aan de voorbereidingen van deze blog. ;-)


hachée marie curry


Ik weet het, het ziet er niet uit, maar 't is wèl lekker en doodeenvoudig.

Voor 4 à 5 personen:

650 g gemengd gehakt
1 1/2 kg aardappelpuree (zelfgemaakt natuurlijk)
currypoeder
50 g chapelure
50 g boter in blokjes + boter om te bakken


Bak het gehakt rul in wat boter. Kruid stevig met currypoeder (het gehakt moet mooi geel zien). Als het gehakt gaar is, mag je het in een grote vuurvaste schotel doen. Bedek met een dikke laag aardappelpuree (gemaakt met aardappelen, 1 ei, een scheut melk en evt. een klontje boter, nootmuskaat).

Bestrooi de aardappelpuree met de chapelure en leg hier en daar een blokje boter. Zet de schotel onder een hete grill tot de chapelure begint te kleuren.

Ik serveer hier meestal een ouderwets tomatenslaatje bij, gemaakt van verse rijpe tomaten, 1 fijngesnipperd sjalotje, gewone witte azijn (Blauwe Hand), fijne slaolie, fijngehakte peterselie, peper en zout. De Italiaanse versie (met olijfolie en balsamico of citroen) past hier vreemd genoeg niet zo goed bij.

Het blijft een toppertje bij ons. Snel klaar, makkelijk, goedkoop, lekker... meer hebben we niet nodig.

4 opmerkingen:

  1. Lijkt me een lekker idee om curry onder het gehakt te doen, moet ik eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor berichtje op mijn blog.
    Ook voor jou een goed en vooral lekker 2011!
    Groetjes Michaja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak dat ook. Maar met een laagje bloemkool erbij (met witte saus). Gehakt en curry... heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jummie, daar kunt ge bij mij wel mee scoren, alles met puree, jummie!

    BeantwoordenVerwijderen