dinsdag 4 januari 2011

Spaanse troost

Als je eens een dagje alleen thuis bent - je weet wel zo'n dagje waar je in je jogging rondslentert met je kousen hoog opgetrokken, je haar in alle windstreken, WijfTV op de achtergrond - zo'n dagje dus. Wel, ik heb een receptje dat daar perfect bij past. Ik noem het Spaanse troost.


Spaanse troost


Hoe maak je het?

4 à 5 plakjes chorizo (ong. 50 g)
250 g witte bonen (in blik - zonder tomatensaus)
1/2 glas witte wijn (of kruidenbouillon)
1 handvol spinazie (ik heb 75 g diepvries bladspinazie gebruikt)
100 g witte vis, genre pollak, koolvis, kabeljauw...
peper en zout
olijfolie

Doe wat olijfolie in een pan. Versnipper de chorizo en bak gedurende 2 minuten in de olijfolie. Giet de witte bonen af en spoel ze grondig. Doe ze bij de chorizo. Overgiet met de wijn en laat een minuutje goed pruttelen. Voeg er de ontdooide spinazie bij. Kruid de witte vis met peper en zout en leg op de bonen. Dek af en laat 6 à 8 minuutjes pruttelen totdat de vis gaar is. Da's alles.

En nu genieten maar. Met je voeten op de salontafel.

7 opmerkingen:

  1. Ik kan helaas niet al je gerechten uitproberen, omdat ik een streng (anti-histamine) dieet moet volgen voor mijn gezondheid! Maar je geeft me altijd wel weer een of ander idee om dat vreselijk saaie dieet van me hier en daar wat op te vrolijken! Bedankt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het effe gegoogelt, en amai da's ook geen simpel dieet. Weet je wat? Ik ga deze maand eens zoeken naar een receptje dat je wel mag eten. Wat denk je daarvan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je bij bovenstaand receptje de chorizo weglaat en vervangt door een uitje. Doe daarbij wat saffraan zodat het ook mooi kleurt. Witte bonen erbij daarbij wat evt zelfgemaakte groentenbouillon en waterkers. Daarop leg je dan je witte vis... en sudderen maar. Als het klaar is besprenkelen met citroensap.

    Moet lukken, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Neen, simpel is het niet. Dank je voor de aanpassingen. Ik ga het zeker proberen. En met m'n voeten op de salontafel natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen