woensdag 5 januari 2011

Een boek dat mijn leven grondig heeft veranderd...

Ik heb nooit gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ja, er bestaat inderdaad een boek dat mijn leven heeft veranderd.


tim parks


"Leer ons stil te zitten" van Tim Parks is voor mij een héél herkenbaar boek. Net als Tim Parks heb ik last van chronische pijnen en was ik een meester in het negeren van die pijnen, met alle gevolgen van dien. Dit is echt wel het eerste boek waarbij ik het gevoel had van 'yes! ik ben niet alleen'.

Een paragraaf waar ik me volledig in kon vinden is deze:

"Eigenlijk was mijn lichaam me vreemd. Ik was me alleen van mijn lichaam bewust wanneer het anders reageerde dan normaal, wanneer het mijn werk onderbrak. Pijn was een inbreuk op mijn drukke werkschema. Ik onderzocht pijn niet. Ik besteedde er geen tijd aan."

Het was echt alsof hij m'n gedachten las. Zo raak zat hij. Op vaak grappige wijze beschrijft hij hoe hij bij dokters én zichzelf op zoek ging naar de oorzaken van de pijn. Hij onderging de meest pijnlijke onderzoeken, maar er werd niets gevonden.

Tot Tim Parks op een gegeven moment naar India moest voor z'n werk. Daar komt hij terecht bij een ayurvedische arts. Door hem leert hij op een andere manier naar zijn klachten te kijken. Hij leert er te mediteren en te letten op zijn ademhaling. Hij gaat zelfs een paar keer op retraite in verschillende ashrams. Hij kan zich helemaal niet vinden in wat er daar verkondigd wordt, want hij is helemaal niet zo "zweverig", maar hij voelt wel dat de meditatie vruchten afwerpt.

Ikzelf volg - sedert het lezen van dit boek - regelmatig yogalessen en ook ik merk de voordelen hiervan. Ik ben ook helemaal geen 'zweverig type', maar ik voel wel dat ik me veel makkelijker kan ontspannen... ECHT ontspannen.

Leren ademen, leren luisteren naar je lichaam... het kan misschien beginnen bij dit boek. Het was voor mij alleszins het geval.

5 opmerkingen:

  1. Ik snap je gevoel, ik ben ook totaal géén zweverig type (lees geitenwollen sokken type), maar je heil vinden in yoga is iets waar ik je gelijk in kan geven. Ik heb ook een tijdje yoga gevolgd en pas het nu nog elke dag toe, zalig om zo te ontspannen!
    Nog goed 'nagenieten' van je boek!
    Groetje, Saartje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben ook jaren over die grenzen heengegaan met als resultaat een flinke burnout ... dacht dat dit alleen maar andere overkwam. Confronterend hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toegevoegd aan leeslijstje voor 2011! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn lijf zou hier ook baat bij kunnen hebben... Elke week kine doet deugd maar is weinig structureel, hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij mij toch wel zenne. Zeker de oefeningen doen me deugd.

    BeantwoordenVerwijderen